dimecres, 8 de juny del 2011

Felip Puig i la memòria històrica



 
Joseph Goebbel
És una vergonya que el dia que mor Jorge Semprún, un dels intel·lectuals europeus més importants del segle XX, hagi de parlar d'una altra cosa. Tot i aquesta pena, després de veure les declaracions de Felip Puig em veig obligat a fer una denúncia que he tardat massa en fer-la; des de fa temps les esferes de poder organitzen les seves campanyes polítiques entorn d'uns punts que va definir Joseph Goebbels, ministre de propaganda nazi.

  • "1.- Principi de simplificació i de l'enemic únic. Adoptar una única idea, un únic símbol. Individualitzar a l'adversari en un únic enemic.
  • 2.- Principi del mètode de contagi. Reunir diversos adversaris en una sola categoria o individu. Els adversaris s'han de constituir en una suma individualitzada.
  • 3.- Principi de la transposició. Carregar sobre l'adversari les pròpies errades o defectes, responent a l'atac amb l'atac. "Si no pots negar les males notícies, inventen d'altres que distreguin".
  • 4.- Principi de l'exageració i de la desfiguració. Convertir qualsevol anècdota per petita que sigui, en una amenaça greu.
  • 5.- Principi de la vulgarització. Tota propaganda ha de ser popular, adaptant el seu nivell als menys intel·ligents als que va dirigida. Quan més gran sigui la massa a convèncer, més petit ha de ser l'esforç mental a realitzar. La capacitat receptiva de les masses és limitada i la seva comprensió escassa; a més, tenen una gran facilitat per oblidar.
  • 6.- Principi de l'orquestració. La propaganda ha de limitar-se a un nombre petit d'idees i repetir-les incansablement, presentades un i altre cop des de diferents perspectives però sempre convergint sobre el mateix concepte. Sense fissures ni dubtes. D'aquí també ve la famosa frase: "Si una mentida es repeteix prou, acaba per convertir-se en realitat".
  • 7.- Principi de renovació. S'han d'emetre constantment informacions i arguments nous a un ritme tal que quan l'adversari respongui, el públic ja estigui interessat en una altra cosa. Les respostes de l'adversari mai han de poder contrarestar en nivell creixent de les acusacions.
  • 8.- Principi de la versemblança. Construir arguments a partir de fonts diverses, mitjançant els "globus sondes" o "informacions fragmentaries". 
  • 9.- Principi de l'acallament. Deixar de banda les qüestions sobre les que no es tenen arguments i dissimular les notícies que afavoreixen a l'adversari, també contraprogramant amb l'ajut dels mitjans de comunicació afins.
  • 10.- Principi de la transfusió. Per regla general, la propaganda opera sempre a partir d'un substrat preexistent ja sigui una mitologia nacional o complexes d'odis i prejudicis tradicionals; es tracta de difondre arguments que puguin arrelar en actituds primitives. 
  • 11.- Principi de la unanimitat. Arribar a convèncer a molta gent que pensa "com tothom", creant una falsa impressió d'unanimitat."*
Imatge extreta de Google Imatges
Feu la prova en qualsevol campanya electoral o en qualsevol ideologia i us adonareu que el ministre mort d'un govern autoritari del passat governa el món. Això és una vergonya i només el coneixement d'aquests punts ens pot salvar de caure a la trampa. Aquests tipus de coneixements són els que s'haurien d'ensenyar a l'escola, però simplement dubto que gaires professors de primària i, inclòs, secundària coneguin aquests punts. Potser ni tan sols els encarregats de decidir què es fa les escoles saben de la seva existència. Així anem.

Felip Puig dimissió!



* Punts de l'article en català de la Viquipèdia dedicat a Joseph Goebbels
** En temes de manipulació de la informació no em cansaré de parlar del llibre "Cómo nos venden la moto" de Noam Chomsky i Ignacio Ramonet

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada