Joseph Goebbel |
- "1.- Principi de simplificació i de l'enemic únic. Adoptar una única idea, un únic símbol. Individualitzar a l'adversari en un únic enemic.
- 2.- Principi del mètode de contagi. Reunir diversos adversaris en una sola categoria o individu. Els adversaris s'han de constituir en una suma individualitzada.
- 3.- Principi de la transposició. Carregar sobre l'adversari les pròpies errades o defectes, responent a l'atac amb l'atac. "Si no pots negar les males notícies, inventen d'altres que distreguin".
- 4.- Principi de l'exageració i de la desfiguració. Convertir qualsevol anècdota per petita que sigui, en una amenaça greu.
- 5.- Principi de la vulgarització. Tota propaganda ha de ser popular, adaptant el seu nivell als menys intel·ligents als que va dirigida. Quan més gran sigui la massa a convèncer, més petit ha de ser l'esforç mental a realitzar. La capacitat receptiva de les masses és limitada i la seva comprensió escassa; a més, tenen una gran facilitat per oblidar.
- 6.- Principi de l'orquestració. La propaganda ha de limitar-se a un nombre petit d'idees i repetir-les incansablement, presentades un i altre cop des de diferents perspectives però sempre convergint sobre el mateix concepte. Sense fissures ni dubtes. D'aquí també ve la famosa frase: "Si una mentida es repeteix prou, acaba per convertir-se en realitat".
- 7.- Principi de renovació. S'han d'emetre constantment informacions i arguments nous a un ritme tal que quan l'adversari respongui, el públic ja estigui interessat en una altra cosa. Les respostes de l'adversari mai han de poder contrarestar en nivell creixent de les acusacions.
- 8.- Principi de la versemblança. Construir arguments a partir de fonts diverses, mitjançant els "globus sondes" o "informacions fragmentaries".
- 9.- Principi de l'acallament. Deixar de banda les qüestions sobre les que no es tenen arguments i dissimular les notícies que afavoreixen a l'adversari, també contraprogramant amb l'ajut dels mitjans de comunicació afins.
- 10.- Principi de la transfusió. Per regla general, la propaganda opera sempre a partir d'un substrat preexistent ja sigui una mitologia nacional o complexes d'odis i prejudicis tradicionals; es tracta de difondre arguments que puguin arrelar en actituds primitives.
- 11.- Principi de la unanimitat. Arribar a convèncer a molta gent que pensa "com tothom", creant una falsa impressió d'unanimitat."*
Imatge extreta de Google Imatges |
Felip Puig dimissió!
* Punts de l'article en català de la Viquipèdia dedicat a Joseph Goebbels
** En temes de manipulació de la informació no em cansaré de parlar del llibre "Cómo nos venden la moto" de Noam Chomsky i Ignacio Ramonet
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada